Den 4. januar 1946 styrtet et firemotors bombefly fra den britiske kystvakten på Flerehei, Lunde. Flyet hadde et mannskap på åtte, og var utstyrt for å bekjempe ubåter. Flyet med kjennetegn KK331 hadde som oppdrag å slippe øvelsesbomber på et nærmere angitt sted i Nordsjøen. Været var dårlig og årsaken til styrten var sannsynligvis feilnavigering. Hele mannskapet omkom. Rester av flyet er fremdeles å finne spredt rundt på Flerehei.
Turbeskrivelse:
Turen starter ved en liten gård på Øyne. Følg den opparbeidede skogsveien til topps herfra. Beregn ca en time på den bratte oppstigningen. På toppen, der veien går nedover mot Midtstølsvatnet tar du til høyre i og følger de røde merkene oppover Glovreknuten. Først i østlig retning over et flatt parti, deretter oppover knuten i sørlig retning.
Etter ca 15 minutter krysser du en bekk og her dreier stien igjen mot øst, over et myrområde. Ved enden av myren går stien opp på en liten haug. Fra toppen av haugen dreier stien igjen i sørlig retning oppover fjellknausene. På et flatere parti må du krysse en myr, og du kommer opp til et lite tjern på venstre hånd. Fortsett i samme retning opp et lite skar, du har nå toppen av Glovreknuten på høyre hånd. På toppen av skaret ser du rett på Flerehei.
Fortsett nedover det småkuperte landskapet, du passerer et tjern på høyre hånd, og kort etter krysser du en bekk mellom to andre tjern. Følg bekkens venstre side opp på en liten knaus, herfra går du langs tjernets vestside før du tar fatt på den siste oppstigningen til Flerehei. Først gjennom et lite dalsøkk og forbi noen store steiner, deretter sikk sakk opp en liten skråning, før den siste slake stigningen over myr og lynghei førere deg frem til flyvraket. Minnestøtten står et kort stykke lenger oppe i forhold til restene av flyet.
Kulturminner:
Gluvrestøl
Stølsrodalen
Kjetildstjødn (heller)
Adkomst:
Sving av fra Rv 468 ved Lunde kirke i retning av Øyne. Parkering ved kirka. Fortsett videre til fots.
Gradering: Krevende
Lengde: 8,4 km (t/r)
Stigning: 669 m